پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4202
-
الف
+

چهارهزار شیء «شهر سوخته» در پایگاه ثبت داده‎ها به ثبت رسید

حسین مرادی معاون باستان‌شناسی «شهر سوخته» از ساماندهی چهار هزار شی مطالعاتی کشف شده از بخش مسکونی این شهر در پایگاه ثبت داده‎ها خبر داد.

حسین مرادی معاون باستان‌شناسی «شهر سوخته» از ساماندهی چهارهزار شیء مطالعاتی کشف شده از بخش مسکونی این شهر در پایگاه ثبت دادهها خبر داد.

به گزارش آی‌فیلم، حسین مرادی از اهمیت پایگاه ثبت داده‌های باستان شناسی برای ثبت مشخصات تمامی پدیده‌های باستان شناختی به دست آمده از کاوش‌های «شهر سوخته» گفت و در ادامه افزود: در صورت وجود پایگاه، داده‌های منسجم، اطلاعات و داده‌های ثبتی در طول زمان‌های کاوش به سادگی ذخیره‌سازی می‌شوند و هر لحظه آماده بازیابی در قالب فرم های خروجی مورد نیاز خواهند بود.

مرادی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به اشیای یافته شده در محوطه باستانی «شهر سوخته» در این پایگاه داده ها قرار داده شده، تصریح کرد: با طراحی این پایگاه یک امکان با قابلیت بروز رسانی برای تمامی محوطه های باستانی به وجود می‌آید و تقسیم بندی فضا و مکان در کاوش‌های باستان شناسی با توجه به موقعیت سایت از طریق آن دردسترس قرار می‌گیرد.

«شهر سوخته» نام بقایای شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌ است. این شهر متعلق به ۳۷۰۰۰ سال پیش است و هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.

ص گ / س م

نظر شما
ارسال نظر